تمرکز اصلی ما در آفتابگردان روی «راهکارهای آموزشی» است. پروژههای نُمرا (سیستم مدیریت آموزشگاه) و تِستا (سیستم مدیریت آزمون آنلاین) و حُجرا (سیستم مدیریت محتوا) اصلیترین راهکارها هستند اما تنها راهکارها نیستند. (لیست محصولات ما)
و اما، در کلاسهایی مثل برنامهنویسی و... که افراد باید یک تمرین را انجام دهند و یا در کلاسهای آنلاین، یک چالش برای مدرس این است که بفهمد کدام دانشجو، تمرینی که سر کلاس تعیین شده را انجام داده؟ در حالت عادی مدرس باید دائم سؤال کند «انجام دادید؟»
این برای من تبدیل به یک مسأله شد و مدتیست که دنبال فرصت میگشتم که سامانهای طراحی کنم که دانشجوها ابتدای کلاس وارد آن شوند و هر تمرینی که مشخص میشود و انجام میدهند، اعلام کنند که تمرین را انجام دادهاند و مدرس به راحتی یک آمار از وضعیت افراد کلاس داشته باشد.
اما کار به همینجا ختم نشد... به این فکر کردم که چطور میتوان از مفهوم بازیگونهسازی یا Gamification (که چند باری در آفتابگردان در موردش صحبت کردهام و گفته بودم که پایاننامه دکترای بنده هم در همین زمینه بود: جستجوی واژه در آفتابگردان) برای تشویق بیشتر افراد به انجام تمرینهای کلاس استفاده کرد؟
از طرفی دنبال فرصتی میگشتم که یک پروژه کوچک با زبان NodeJS انجام دهم و این زبان را محک بزنم...
مجموعه اینها دست به دست هم داد تا سایت «من انجام دادم!» (به انگلیسی: I'm done) متولد شود:
imdone.ir
پنل مدرس:
همانطور که مشخص است، مدرس پس از ثبتنام در سامانه، یک اتاق (کلاس) تعریف میکند و برای آن یک گذرواژه در نظر میگیرد... در کلاسهایش از افراد میخواهد که وارد سایت imdone.ir شوند و «پیوستن به اتاق» را بزنند و شناسه و گذرواژه اتاق را وارد کنند.
هم مدرس و هم دانشجوها میتوانند افراد حاضر در کلاس را ببینند.
مدرس با کلیک روی «تکلیف جدید» اجازه میدهد که افراد پس از انجام تمرین، روی «من انجام دادم!» کلیک کنند... نفر اول در آن تکلیف مدال طلا میگیرد، دومی نقره و سومی برنز... علاوه بر این، برای افزایش رقابت، یک Leader Board هم در سمت چپ در نظر گرفته شده. نفر اول در هر تکلیف ۵ امتیاز، نفر دوم ۴، سوم ۳ و نفرات بعدی ۱ امتیاز میگیرند...
به مدرس این امکان داده شده که اگر احساس کرد یک دانشجو بیجهت برای گرفتن امتیاز روی دکمه «من انجام دادم!» کلیک میکند، سیستم او را قفل کند تا دیگر نتواند در بازی شرکت کند.
از انیمیشنها و ترفندهای دیگر هم برای جذابیت بیشتر کمک گرفته شده است. مثلاً من یک اتاق با شناسه test و گذرواژه test ساختهام، وارد اتاق شوید و روی «من انجام دادم!» کلیک کنید و انیمیشن جذاب آن را ببینید!
سعی شده که سامانه بسیار ساده و سریع و روان باشد؛ بنابراین از بسیاری اضافات اجتناب شده. (هر چند که به مرور امکانات جالبی مانند ارسال سریع فایل تکلیف و... اضافه خواهد شد)
در این چند روز که در کلاسها به کار گرفتهام، دانشجوها فوقالعاده استقبال کردهاند و جو کلاس بسیار رقابتیتر و پرانرژیتر شده...
اگر شما پیشنهادی برای جذابتر شدن این پروژه داشتید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید.
این اولین پروژه کامل ما به زبان NodeJS بود. احتمال میدهم که از این پس (إن شاء الله) نود.جی.اس را بیشتر در پروژههایمان ببینید.
موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند