هر چند قرار بود یک ماه اخیر بر روی دو پروژه دیگر کار کنیم اما خوب، بعد از ارائه یک سیستم سنگین مانند نمرا ۳، اگر برنامهنویس یک کار متنوع و جذاب انجام ندهد، خستگی از تنش بیرون نمیرود و حتی ممکن است از برنامهنویسی زده شود! (یکی از دلایلی که گوگل ۲۰ درصد از روز کاری را به کارمندانش اجازه میدهد که روی موضوع مورد علاقهشان کار کنند همین است) چه چیز جذابتر از کار روی یک بازی؟ بازیسازی یکی از بزرگترین آرزوهای من بوده و هست! (اگر بگویم یکی از دلایل ورودم به رشته کامپیوتر ساخت بازیهای مد نظرم بوده اشتباه نگفتهام)
۲۰ بهمن ۹۲ در مطلب «نیکا ؛ به کمال برسید!» اولین بازی آنلاین ساخته شده توسط آفتابگردان را معرفی کردیم.
نیکا هر چند ساده، اما شروع خوبی برای تولید بازی بود. ما را به این نتیجه رساند که ما میتوانیم بازی تولید کنیم و بسترهای سختافزاری و نرمافزاری نیز فراهم است.
در مطلب «نیکای ریاضیدان! - یادگیری جمع و تفریق و ضرب و تقسیم با بازی نیکا (ویژه معلمین)» قول داده بودیم که Horika یا Horse Rider Nika (نیکای اسب سوار) را تولید کنیم. خوشبختانه یکی از با استعدادترین دانشجویانی که داشتهام (میثم خسروی عزیز) در آن فراخوان، برای نقاشیِ کاراکترهای مورد نیاز، اعلام آمادگی کرد و زحمت حداقل ۲۴ نقاشی را کشید و پس از یک ماه درگیر بودن من با کدنویسی، نیکای ۲ یا همان هوریکا در روز عید قربان آماده شد:
http://yourl.ir/nika2
خودم که عاشقش شدهام!! (به خصوص اینکه از لحاظ فنی بسیار بسیار برایم مفید بود.)
نیکا این بار در لباس شهید حسین فهمیده (که سالروز شهادتش هم نزدیک است) به جنگ با شیطان رفته است!
هر کس توانست به آخر بازی برسد (و بگوید که در انتهای بازی چه اتفاقی میافتد) جایزه دارد!
راهنمای بازی:
- بازی در آخرین نسخه از مرورگر IE (در ویندوز ۸.۱) بهترین اجرا را دارد. گوگل کروم هم بد نیست.
- باید در مرحله اول، ۴۰ حسنه را (که در مرحله دوم به تیر تبدیل میشود) جمع کنید. وقتی چهلمین حسنه را گرفتید، تیر و کمان از دست شیطان به زمین میافتد. خم شوید و آنرا بردارید...
- در مرحله دوم باید ۴۰ تیر به شیطان بزنید. (دقت کنید که شیطان از روی حسنه میپرد و شما باید از روی سیئات بپرید. وقتی داشت از روی حسنه میپرید، فرصت خوبی برای تیر زدن به اوست)
- در طی بازی نکات ریز و درشتی هست که با چند بار بازی کردن متوجه خواهید شد اما برخی نکات مهمتر عبارتند از:
-- بازی با کلیدهای چهارجهت کار میکند.
-- جهت بالا، پرش است.
-- وقتی تیرهای شیطان یا پرندهی شیطان میآید، با جهت پایین، مخفی شوید.
-- جهت راست، در مرحله دوم تیر میاندازد.
-- اگر تعداد حسنهها منفی شد، جهت چپ، به معنی توبه (برگشت) است.
-- صلواتها را بگیرید تا سرعت بازی کم شود.
-- «اعوذ بالله» در برابر سیئات گارد ایجاد میکند.
-- «خلوص» باعث میشود هر حسنه که بگیرید، دو برابر حساب شود.
- هر چند به خاطر تعداد زیاد انیمیشن، اجرای خوبی در تبلت و گوشی نگرفتم اما اگر خواستید در دستگاههای لمسی کار کنید، با کشیدن دست به سمت بالا (Swipe)، پرش کنید، با کشیدن دست به سمت پایین، مخفی شوید و همینطور به سمت راست لمس کنید تا تیر بیندازد...
ایدههای شما برای بازی؟
با اینکه نیکای ۲ واقعاً نفسگیر بود (باور میکنید برای یافتن و انتخاب هر موسیقی که در بازی هست ساعتها وقت من گرفته شده؟ ترکیب چند موسیقی برای ساخت موسیقی مرحله مبارزه با شیطان، ۷ ساعت وقت از من گرفته! حالا کدنویسی و تولید عکس بکگراندها و ... بماند!) اما میخواهیم کمکم بازیهای حرفهایتر تولید کنیم. ما چیزی برای تولید بازیهایی که این روزها یک دفعه همه جا مطرح میشود کم نداریم.
این بار فراخوانی ما در مورد ایده برای بازی است. اگر شما ایدهی جذابی برای بازیای دارید که بتواند در عین حال که ساده و دو بعدی است، فکری و آموزنده باشد و نکات ملی و مذهبی به کاربر یاد بدهد (شبیه بازیهایی مثل Angry Birds یا Cut The Rope و ...)، آن ایده را از طریق فرم تماس با ما به «مدیریت سایت» بفرستید.
در بخش نظرات، از تجربهتان در بازی نیکا ۲ بگویید... (چقدر طول کشید تا به آخر بازی برسید؟)
موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند