یکی از اهداف ما در آفتابگردان تولید بازیهای کوچک است. (و هدفمان هم مشخص است: به شما مخاطب عزیز بگوییم که برای رسیدن به کارهای بزرگ باید از کارهای کوچک شروع کرد... آن داستان شیوانا را که فراموش نکردهاید؟)
تاکنون بازیهای مختلفی از طرف ما منتشر شده است:
- پازلهای قدیمیمان:
- و بازی
نیکا ۲ که حداقل من خودم خیلی دوستش دارم و هر از چند گاهی یک بار از اول تا آخر میروم:
و اما امروز یک بازی کوچک دیگر به بازیهای آفتابگردان اضافه میکنیم:
زحمت این بازی (و یک بازی دیگر که به زودی آماده میشود) را خانم شیوا عباسی (دانشجوی کارشناسی طراحی وب - دانشگاه جهاد دانشگاهی ساوه) به عنوان پروژه کارشناسیشان که با بنده برداشته بودند کشیدهاند. اگر هدف پروژه پایانی در کارشناسی را ترکیب دانستههایی که دانشجو در طول تحصیل کسب کرده بدانیم، این دو بازی نشان میدهد دانستههای او قابل قبول است و بیجهت نیست که شاگرد اول گروهشان است!
ایده این بازی را من از برنامه طنز خندوانه گرفتم :)
راهنمای بازی:
از اینجا میتوانید وارد بازی شوید:
خیلی ساده است، هر جملهای که میبینید، اگر درست بود، «خیر» و اگر غلط بود، «بله» را انتخاب کنید! (یعنی برعکس!)
بازی، سه مرحله دارد. در مرحله اول ۲۰ جمله ساده نمایش داده میشود که ممکن است با چند بار شکست، بتوانید هر ۲۰ تا را درست انتخاب کنید. اما از سؤال ۲۰ به بعد، واقعاً سخت میشود! در مرحله دوم و سوم نیز ۲۰ سؤال نمایش داده میشود اما مرحله دوم جملات ممکن است منفی در منفی شود و همین باعث میشود مغز شما به همین راحتی نتواند پردازش کند! (مثلاً خاک، آبی نیست! ... بله یا خیر؟) در مرحله سوم، علاوه بر اینها سؤالات کمی پردازش محاسباتی هم نیاز دارد و از همه بدتر اینکه جای دکمههای بله و خیر هم رندوم میشود!!!
با توجه به سختی سؤالات، زمان را متغیر گرفتهایم: در مرحله اول، ۵ ثانیه برای هر سؤال وقت دارید. مرحله دوم، ۱۰ ثانیه و در مرحله آخر (که بعید میدانم به همین راحتیها به آن مرحله برسید!) ۱۵ ثانیه.
برنامهنویسها خودشان را محک بزنند!
اگر فکر میکنید ذهن فعالی دارید که به درد برنامهنویسی میخورد، این بازی، محک خوبی برای شما است! ببینم چقدر تمرکز و قدرت پردازش دارید!؟ فعلاً تا زمانی که ما این بازی را به Game Center اضافه کنیم که رکوردها را سیستم ثبت کند، خودتان میتوانید بیشترین رکوردی که (بدون تقلب) ثبت کردهاید را در بخش نظرات اعلام کنید. (من فعلاً نتوانستهام به بیشتر از ۲۳ امتیاز برسم!!)
استفاده از YesNo برای آموزش دروس مختلف به دانشآموزان و یا برگزاری آزمون صحیح/غلط تقویتی:
حالا، YesNo هم با همان دیدگاه ساخته شده. یعنی شما خیلی راحت میتوانید فایل config.js را با نرمافزاری مثل NotePad باز کنید و این موارد را در بازی به دلخواه خود تغییر دهید و یک بازی جدید بسازید:
- میتوانید جملات هر سه سطح (یعنی level1 و level2 و level3) را به دلخواه تغییر دهید:
>> توجه: ممکن است برای آموزش، انتخاب جوابِ غلط (یعنی انتخاب برعکس)، باعث بدفهمی دانشآموز شود. مثلاً شما مینویسید 2+2=4 و دانشآموز باید «خیر» را انتخاب کند. درست است که جذابیت دارد و باعث تشویق دانشآموز برای بازی با ریاضی میشود اما احتمال دارد این موضوع باعث تشویش ذهن او شود. بنابراین، با احتیاط از این روش استفاده کنید. (البته برای مراحل راهنمایی و دبیرستان نباید خیلی مضر باشد)
اما: ما انتخاب پاسخ صحیح را در اختیار شما قرار دادهایم. یعنی این بازی حتماً اینطور نیست که باید جواب برعکس انتخاب شود! به تصویر بالا دقت کنید. اگر شما به جای 0 که در مقابل «اینجا ایران است» عدد 1 بنویسید، این یعنی کاربر باید جواب واقعاً صحیح را انتخاب کند. پس شما میتوانید از این بازی به عنوان یک اسکریپت برگزاری آزمون آنلاین به صورت تقویتی استفاده کنید، فقط باید در این آرایهها پاسخ صحیح را درج کنید و از کاربر هم بخواهید پاسخ صحیح را انتخاب کند. یعنی به طور مثال: به عنوان سؤال اول به جای «اینجا ایران است» مینویسید 2+2=4 و به جای 0 مینویسید 1 . این یعنی کاربر باید «بله» را انتخاب کند...
فقط اگر خواستید راهنمای ابتدای بازی را اصلاح کنید (چون الان برعکس راهنمایی کرده)، فایل index.html را در نوتپد باز کنید و آن جملهی ابتدایی را اصلاح کنید.
- در بالای فایل config.js میتوانید بازه زمانی بین سؤالات در هر مرحله را مشخص کنید. اگر فکر میکنید سؤالات نیاز به فکر بیشتر دارند، آن 5 یا 10 یا 15 ثانیه را افزایش دهید...
- اگر نمیخواهید هر آرایه رندوم شود، متغیر shuffle_questions را به 0 تغییر مقدار دهید.
دانلود بازی:
از طریق لینک زیر میتوانید کل بازی را دانلود کنید:
اگر شما مدرس هستید و این لطف را به دانشآموزان این کشور میکنید و با بازی مطالب را به دانشآموزان درس میدهید، اگر بازیای با YesNo ساختید، لطفاً در بخش نظرات لینک دانلود آنرا قرار دهید تا بقیه هم استفاده کنند.