چند وقتی میشود که دنبال فرصتی میگشتم که زحمات برخی دوستان در مجموعه را معرفی و از زحمات آنها تشکر کنم.
۱- مرکز بازی (گیمسنتر) آفتابگردان راهاندازی شد
همانطور که پیش از این تأکید کردهایم، یکی از زمینههایی که دوست داریم به صورت فعال در آن فعالیت کنیم، ساخت بازی است. بنابراین ما نیاز به مرکز بازی برای ثبت رکوردهای کاربران و ایجاد رقابت بین آنها داشتیم. زحمت این کار را کاربر عزیز و با استعداد، bidak (محسن موحد عزیز که از دانشجویان دورههای طراحی وب مقدماتی و پیشرفته آنلاین آفتابگردان به حساب میآیند) کشیدند:
http://game.aftab.cc
گیمسنتر به سایت اصلی آفتابگردان متصل است، بنابراین با همین نام کاربری و رمز عبور که در آفتابگردان دارید میتوانید آنجا لاگین کرده و بازی کنید. فعلاً سه بازی اصلی ما یعنی: نیکا ۱ و نیکا ۲ و حباب به این مرکز اضافه شده و بالاترین رکوردی که در آنها به دست آورید، در پروفایل کاربری شما ثبت میشود و رکوردهای دیگران هم قابل مشاهده است.
تلاشمان این است که از این پس، بازیهای آفتابگردان در این بخش عرضه شوند تا جنبه رقابت هم وجود داشته باشد.
* از محسن موحد عزیز بابت طراحی این سیستم که هستهی بسیار قویای دارد، بینهایت ممنونیم.
** پیشنهاد میکنم یک بار دیگر شانس خودتان را در طی کردن مراحل بازی نیکا ۲ آزمایش کنید! فکر میکنم کمتر کسی توانسته نیکا ۲ را تا آخر برود! اگر توانستید تا انتها بروید، یک پرینت اسکرین از صحنه آخر به ایمیل فروشگاه آفتابگردان بفرستید و یک بن ۳ هزار تومانی جهت خرید از فروشگاه دریافت کنید. (البته بدون تقلب! میدانید که دور زدن سیستمهای تحت وب کار سختی نیست و ما هم که استاد تشخیص تقلبها هستیم...)
۲- تسبیح دیجیتال و بازی حباب برای آندروید ساخته شد
شاید به خاطر بیاورید که ما یک هفته به عید ۹۴، تسبیح دیجیتال آنلاینمان را معرفی کردیم: تسبیح دیجیتال! (Digital Tasbih) + مسابقه کوچک برنامهنویسی آندروید
در آن مطلب اعلام کرده بودیم که هر کس بتواند این تسبیح را به نسخه آندرویدی تبدیل کند، جایزهای به او اهدا خواهیم کرد.
از طرح این نوع مسابقات، بیش از هر چیز، دو منظور داریم: ۱- پیش از این در مطلب «توصیههایی به دانشجویان رشته کامپیوتر» گفته بودم که یادگیری برنامهنویسی بدون اجرای پروژه ممکن نیست. پروژه یک بهانه برای یادگیری است. به خصوص پروژههای کوچک مثل همین تسبیح دیجیتال. هدف اصلی ما قرار دادن بهانههایی برای کاربرانمان برای درگیر شدن با برنامهنویسی و یادگیری از طریق تولید پروژه است. ۲- شناسایی استعدادهایی که در آفتابگردان به آنها دسترسی داریم.
خوشبختانه دو کاربر موفق شدند این تسبیح را بسازند: ۱- آقای مهدی خسروی (که جایزهی ۱۰۰ هزار تومانی را از آن خود کردند) ۲- آقای ایمان مؤدی (imanmoodi) که در مسابقه وتیره هم شرکت کرده بودند.
کار آقای مؤدی را در کافهبازار آندروید میتوانید پیدا و نصب کنید. (اینجا را ببینید)
و کار آقای خسروی را از اینجا با فرمت pkt دانلود و روی آندروید خود نصب کنید.
* در آن مسابقه خواسته بودیم که دوستانی که شرکت میکنند، از روالی که طی کردند تا تسبیح دیجیتال ساخته شد یک فیلم آموزشی تهیه کنند. هدف از این کار این بود که این ویدئو در اختیار کاربران دیگر قرار داده شود و از این طریق ما برنامهنویسان بیشتری برای آندروید در جمعمان داشته باشیم.
آقای خسروی لطف کردند و یک ویدئوی آموزشی بسیار عالی با صدا و توضیحات کاملِ کدهای پروژه و یک ویدئو هم که ابتدا از روالی که در حال طی کردن هستند و خط به خط کدها را مینویسند و گام به گام کارها را انجام میدهند تا پروژه شکل بگیرد تهیه کردهاند. با توجه به حجم بالای ویدئوها (حدود ۲۲۰ مگابایت) امکان انتشار رایگان آنها نیست.
دوستانی که تمایل دارند روال شکلگیری یک پروژه آندروید با زبان جاوا را ببینند و خودشان دست به کار شوند و پروژههای جدید تولید کنند (و یا اگر مایل بودند به ما اطلاع دهند که ما برایشان پروژههای کوچکی که در آفتابگردان مد نظر داریم را معرفی کنیم که اولین پروژههایشان را برای ما و کاربران آفتابگردان تولید کنند) میتوانند این ویدئوها را با مبلغ ۳ هزار تومان از طریق لینک زیر خریداری نمایند:
http://yourl.ir/buy_dt_tutorial
نهایتاً چند ساعت پس از پرداخت، لینک دانلود ویدئوها به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
بازی حباب برای آندروید:
آقای خسروی طرح اولیه بازی حباب را هم برای آندروید ایجاد کردهاند که میتوانید از اینجا دانلود و نصب و بازی کنید.
۳- بازی Nerva به مجموعه بازیهای آفتابگردان اضافه شد
احتمالاً به یاد دارید که در مطلب «یک ایده برای کسب درآمد از Xbox One» صحبت از بازی «اعصابسنج» شد:
«صدرالدین رستگار» (نام کاربری qwerty13) که از پرانرژیترین کاربران سایت است (و انرژیاش من را یاد نوجوانیهای خودم میاندازد... [ما پیر شدهایم و کُرک و پَرِمان ریخته!]) پیشنهاد دادند که این بازی را تحت وب و برای Xbox One تولید کنند. ما هم طرح کلی بازی را (که چند مرحله داشته باشد و مسیر و دسته و ... چطور باشد) را برایشان ارسال کردیم و زحمت این کار را کشیدند و به خوبی از پس کار برآمدند.
نتیجه کار ایشان را در قالب یک بازی با نام Nerva (کلمه Nerve به معنی اعصاب است) منتشر میکنیم:
http://nerva.aftab.cc
میتوانید اعصابتان را در آدرس بالا بسنجید! بازی سه مرحله دارد که با رفتن به انتهای مسیر در هر مرحله، مرحله بعدی آغاز میشود. (من خودم هنوز نتوانستهام به مرحله سوم بروم! اگر کسی رفت از صحنه آخر یک پرینتاسکرین به ایمیل فروشگاه بفرستد و ۳ هزار تومان بن خرید از فروشگاه جایزه بگیرد...)
توجه: همانطور که گفته شد، این بازی قرار بود بر روی Xbox One نیز اجرا شود و هندل یا دستهی بازی همان حرکت دست راست کاربر در مقابل Kinect باشد اما متأسفانه به خاطر اینکه بازی با Game Maker ساخته شده است و ظاهراً کدهای خاصی در این نرمافزار به کار رفته، ایکسباکسوان امکان اجرای آنرا فراهم نکرد و پیغام خطا داد.
ما قصد داریم بازی را با jQuery مجدداً پیادهسازی کنیم که مطمئن باشیم در همه بسترها به راحتی اجرا میشود. اگر از بین دوستان کسی این توانایی را در خود میبیند که با jQuery چنین چیزی را پیادهسازی کند، به من ایمیل بزند... (آی.دی hr.niroomand در gmail)
خوب، این هم از بخشی از کارهای نسبتاً کوچکتر که در پشت صحنه آفتابگردان با این کاربران با استعداد که من بارها گفتهام که از استعداد آنها واقعاً در تعجب هستم، انجام میشود. باور میکنید حداقل ۱۵ کار ریز و درشت دیگر دارد به همین صورت با همین کاربران پیش میرود؟ جالب است که چندین پروژه تمام شده و فقط من باید فرصت کنم بازبینی نهایی را انجام دهم و اینجا معرفی کنم و حتی گاهی شرمنده دوستان میشوم که به دلایل مختلف من فرصت بازبینی و اصلاح نهایی را ندارم و گاهی حتی پروژه به من که میرسد متوقف میشود!!
مثل همیشه، از همه کسانی که در آفتابگردان به هر نحوی به ما و آفتابگردانیها هر نوع خدمتی میکنند، بینهایت سپاسگذاریم.
و مژده اینکه: تا چند روز آینده منتظر انتشار یکی از جذابترین پروژههای رایگان آفتابگردان باشید پروژهای که مانند پارسخوان خیلی زود جای خود را در وب باز خواهد کرد. (کم گوی و گزیده گوی چون؟ )
موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند