یکی از مباحث مهم در رشته کامپیوتر، بحث «یافتن کوتاهترین مسیر بین دو گره» است. اینکه مثلاً شما در Google Maps میگویید میخواهم از ساوه به مشهد بروم و گوگل به سرعت برای شما کوتاهترین مسیر را پیدا میکند و نمایش میدهد و یا از آن مهمتر، وقتی شما یک سایت را باز میکنید، تمام دادهها (عکسها، متون و...) تبدیل به بستههای کوچکی از اطلاعات میشوند و هر بسته باید هر بار کوتاهترین مسیر را بین روترهایی که بین شما و سرور آن سایت قرار دارند پیدا کند و به سمت شما بیاید. (تصور کنید: در یک دو ثانیه یک سایت باز میشود؛ صدها و چه بسا هزاران مسیریابی در همین مدت انجام شد تا کل دادهها به شما رسید)
و به هر حال، یافتن کوتاهترین مسیر یکی از چالشهای بشر بوده و هست و هر روز هم دارد الگوریتمهای جدیدی پیدا و ارائه میشود.
در این زمینه، میخواهم یکی از مباحث جالب که اتفاقاً در دوره «هوش مصنوعی» که در مطلب قبل معرفی کردم مطرح شده است را توضیح بدهم اما شرط آن این است که ابتدا شما در آزمایشی که طراحی کردهام شرکت کنید.
پس از اینکه تعداد به حد نصاب رسید، نتیجهگیری از آزمایش را در مطلب دیگری بیان خواهم کرد.
برای شرکت در آزمایش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://game.aftab.cc/oracle
پیشاپیش از همکاری شما متشکرم.
موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند