آشنایی با چند برنامه کمکی در 3DSMAX6.0
برنامه کمکی Play go count
در این برنامه کمکی شما می توانید تعداد سطح های موجود در صحنه را چه به صورت انتخابی چه به صورت کلی در اختیار داشته باشید. این برنامه کمکی بیشتر در کار Game سازی به کار می رود چون در Game سازی تعداد سطوح مسئله بسیار مهمی می باشد.
Utilities> More> Play go count
برنامه کمکی Panorama Exporter
به وسیله این برنامه کمکی شما می توانید یک فایل پانوراما داشته باشید البته زمانی که در محیط 3DSMAX هستید. این فایل در محیط Panorama Exporter viewer هستید این محیط به شما اجازه چرخاندن و حرکت در محیط را می دهد مانند نماها و دیدگاههای داخل خود نرم افزار با این تفاوت شما Render نهایی و نمایی پایانی را می بینید ولی در نماها نمی بینید این فایل ها را با فرمت های مختلف می توان خروجی گرفت و Export آن به سه صورت Cylinder استوانه ای Sphere کروی وQuick Time VR به صورت فایل MOV که به صورت نمای فعال یا Active view می باشد. زمانی که این برنامه کمکی را فعال می کنید باید حتماً در صحنه دوربین داشته باشید.
زمانی که برنامه را انتخاب کردید دو دکمه در صحنه ایجاد می شود یکی Render یکی Viever دکمه Render را بزنید تا صفحه Render Setup Dialog نمایان شود در این صفحه یک سری تنظیمات برای Render وجود دارد از جمله میزان کیفیت Render در قسمت Sampling Quality و اندازه صحنه و تنظیمات عمومی.
Utilities> More> Panorama Exporter
برنامه کمکی Color Clipboard
به کمک این برنامه شما می توانید رنگ موردنظر خود را ذخیره نموده و دوباره استفاده نمایید به این صورت که شما یک material دارید و می خواهید این ماده خود را از بین برده یا Reset Map کنید در این صورت رنگ شما از بین خواهد رفت شما می توانید قبل از استفاده از Reset Map رنگ خود را کشیده و بر روی یکی از رنگهای Color Clipboard رها کنید به این صورت رنگ شما حفظ خواهد شد و برای استفاده دوباره بر روی رنگ برنامه کمکی رفته و آن را کشیده و بر روی ماده رها کنید.
Utilities> More> Color Clipboard
برنامه کمکی Material XML Exporter
به کمک آن می توانید یک ماده ایجاد شده را به یک فایل XML ارسال نمایید. فایلهای XML را می توان با دیگر کاربران 3DS MAX به اشتراک قرار داد. آنها می توانند این گونه فایلها را در داخل پنجره Windows Explorer پیدا کرده و کلیک نموده و کشیده و بر روی شی داخل صحنه رها کنند. یا از طریق برنامه کمکی Asset Browser به داخل نرم افزار آورده و بر روی ماده داخل پنجره Material Editor رها نموده. برای خروجی گرفتن از این نوع فایل ها به منوی
Utilities> Material XML Exporter
رفته و بر روی آن کلیلک کنید سپس در منوی Utilities دکمه Export را بزنید. شما می توانید این فایل را هر جا که مایل باشید Save کنید. حالا یک فایل XML ساخته شده است که قابل استفاده در اینترنت و هم در 3DSMAX است.