پنج‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ |  عضویت / ورود






[ بخش اصلی آموزشها | افزودن آموزش | داری بیشترین امتیاز | دارای بیشترین بیننده | جدیدترین نظرات ]

درآمدی بر مبانی طراحی و گرافیك


Monday, 2007 March 05   نویسنده: Hamid   تعداد بازدید: 10187 بار  #گرافيك   امتیاز متوسط: 3.6

بخش اول
تعریف طراحی : طراحی یعنی یك ایده جدید و یك فكر بكر – تجسمات و تصورات خلاق

در طراحی ایده بیشتر اهمیت دارد و در نقاشی و سایر هنرها اجرا بیشتر اهمیت دارد.


شناخت هدف : در ابتدای طراحی باید از خودمان بپرسیم هدف از طراحی چیست؟ معرفی یك كالا – نمایش قابلیتهای آن – نمایش زیبایی آن یا فروش كالا ویا ...
برای هر هدفی طراحی متفاوتی باید داشته باشیم . فقط زیبایی كار دلیل موفق بودن طراحی نیست .
یا مثل بعضی تلویزیونی مسخره بازی و خنداندن مخاطب دلیل موفق بودن كلیپ محسوب نمی شود.

بحث در این باره بیشتر به بازاریابی و اصول آن بر میگردد كه فعلا درباره آن صحبتی نمیكنیم.
به هر حال ایده ها باید طوری باشند كه ما را در رسیدن به هدف نهایی كمك كنند .

ما برای بیان ایده هاو احساسات خود از یك سری ابزارهای گرافیكی مثل خط و نقطه و رنگ می توانیم استفاده كنیم .

طرح نهایی باید طوری باشد كه ببینده همان حسی و پیامی را كه منظورمان بوده را دریافت كند . دراین صورت میتوانیم بگوییم كار ما موفق بوده است .


تركیب بندی :

یك سری اشكال و تصاویر كه دارای تعادل و توازن می باشد و طرز چیدن آن دارای نظم وتعادل خاصی باشد.
تركیب بندی باید علاوه بر تعادل و توازن دارای زیبایی هم باشد.
تركیب بندی صفحه باید به نحوی باشد كه گردش چشم در تمامی صفحه بوجود بیاید یعنی كل طرح دیده شود .

یكی از عناصر تركیب بندی ایجاد تعادل در صفحه می باشد.انواع تعادل در صفحه به سه دسته زیر تقسیم می شود:
1- تعادل قرینه ای مانند طراحی فرش و گلیم

2- تعادل غیر قرینه ای

3- تعادل تقریبی




كادر بندی :

كادر در نقاشی صفحه ای است كه كار نهایی ما در آن دیده می شود.هر كادر دارای یك سری قسمتهایی است كه ارزش تصویری بیشتری نسبت به سایر قسمتها دارند .
به تصویر زیر توجه بفرمایید:



نقاطی كه مشخص شده دارای بیشترین ارزش را از لحاظ بصری و زیبایی شناسی وروانشناسی هستند .
كه به نقاط طلایی معروف هستند . چون از لحاظ روانشناسی مشخص شده كه این نقاط اولین محل تمركز بیننده هستند كه بیننده بدون اختیار و ناخود آگاه برای اولین بار به این نقاط را نگاه میكند. این نقاط هیچگونه برتری به یكدیگر ندارند فقط بستگی به فرهنگهای مختلف ممكن است ناحیه چپ و راست تغییر كند یعنی در زبان فارسی و زبانهایی كه از راست به چپ می نویسند بیننده طبق عادت به طور غریزی از راست به چپ به تصویر نگاه می كند.



ما از این نكته باید برای اثر بخشی بیشتر كارمان استفاده كنیم و مهمرین بخش سوژه را در این نقاط قرار دهیم.
نكته :
هنگامی كه سوژه تصویر را در یكی از این نقاط طلایی قرار میدهیم برای ایجاد تعادل و یا بالانس در تصویر و به علت اینكه مركز ثقل در یك نقطه از طرح قرار می گیرد باید نقاط طلایی كه در طرف دیگر تصویر باقی مانده را با یك شی دیگر پر كنیم . هر شی كه به نحوی از نظر عاطفی یا روانی یا مكانی با تصویر در ارتباط است .

منبع: انجمن‌های آفتابگردان

.

ارسال سؤال یا نظر


1- :
بوسیله: , در: Monday, 2009 November 02-کد: 1140
فقط عالي


2- کارشناس آموزش هنرهای تجسمی:
بوسیله: , در: Wednesday, 2010 July 28-کد: 1910
ولی فکر کنم طراحی بمعنی بیان بصری واقعیات عینی شی باشه اما نقاشی بمعنی بیان احساسی شی که میتونه خیلی به واقعیت شی نزدیک باشه یا ویا خیلی دور باشه

Tutorials ©