كنترل پنل             جستجو               پرسشهای متداول            .:: آخرین پست‌های انجمن ::.            لیست اعضا            مدیران سایت             درجات        ورود
فهرست انجمن‌ها -> مسائل عمومي مربوط به گرافيك سه بعدي -> برنامه قدرتمند Maya
پاسخ دادن به این موضوع
آموزش مایا ( کلید ها و محیط و ساختار )
پست تاریخ: چهار‌شنبه 13 مهر 1384 - 14:43    
maxpal97
سَرور ماست!
سَرور ماست!


پست: 855
عضو شده در: 23 مرداد 1384
محل سکونت: شیراز
blank.gif


امتياز: 8010

عنوان: آموزش مایا ( کلید ها و محیط و ساخت خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

در این تاپیک من سعی میکنم برای آنان که قصد کار با مایا را داشته باشن مطلب بزنم اول بگم که :

برای نشان دادن و مخفی کردن عناصر محيط مايا بايد به منوی Display>UI Elements

برويد.برای نمايش Time line کافيست علامت تيک جلوی آن را فعال کنيد.

در ضمن دوستانی که برای اولين بار وارد مايا 6 و ۵ ميشوند از ظاهر شدن ناگهانی Attribute Editor و Tool Settsings ناراضی هستند.

اين فقط برای افراد حرفه ای مناسب است که دسترسی سريعی به Attribute Editor و Tool Settings داشته باشند و برای آماتور ها و نيمه حرفه ای ها مناسب نيست.

برای رفع اين مشکل راه حلش رو مينويسم:

به Window>Settings/Preferences>Preferences برويد و در قسمت Interface (اولی) تيک جلوی هردوی open Attribute Editor و Open Tool Settings را به حالت In separate window در بياوريد و دکمه Save را کليک کنيد.

و ثانیا اینکه یه آموزش مایا دارم که کار با کلید ها هست و محیط مایا و ساختار آن :

اعمال کلید های موجود در کی بورد:
کلید شماره 4: اشیاء را به حالت سیمی یا wire frame نشان می دهد.
کلید شماره5: اشیاء را به صورت سایه دار یا تو پر نشان می دهد.(shading smooth)
کلید شماره6:جسم به صورت کشیده و با سایه سخت نشان داداه می شود.
کلید شماره 7:محیط را تاریک می نماید.
تذکر: از آنجایی که در محیط مایا در حالت defult یا پیش فرض شکل را روشن می بینیم.در حالت غیر پیش فرض (کلید7) محیط را تاریک می نماید.کاربرد تاریک شدن محیط در مدل سازی به روش polygons می باشد.
کلید f1: برای نشان دادن help نرم افزار می باشد.
کلیدf2: برای ورود به انیمیشن
کلیدf3: برای ورود به مدلینگ
کلیدf4:برای ورود به داینامیک
کلیدf5: برای ورود به رندرینگ
کلید A کی بورد صحنه و نماView را در حالت اولیه قرار می دهد.
سه نوع Zoom وجود دارد:
1_کلید F کی بورد برای zoom کردن به صورت تک zoom می باشد و نمای دید روی شیء به یکباره در فاصله مشخصی نزدیک می شود.

2_ctrl+Alt و کلیک چپ با موس Zoom می نماید. اگر از سمت چپ موس را بکشیم Zoom in و از سمت راست Zoom out می شود. هر چه ناحیه Zoom شده بزرگتر باشد تغییرات کمتر است.
3_ برای Zoom کردن در نمای اصلی کلیذ Alt و راست موس را با هم نگه می داریم و حرکت می دهیم.( Zoom نرم)
Altو کلیک چپ موس محیط طوری (شبکه) را تکان میدهد و می چرخاند.Rotate در سیستم جهانی است.
کلید f9: عمل extrude vertex را انجام می دهد.
کلیدf10: عمل extrude edge را انجام می دهد.
کلید f11: عمل extrude face را انجام میدهد.

اجزا انیمیشن سازی 3dmaya:
1-مدلسازی
2- متریال دهی
3-انیمیشن سازی(متحرک نمودن اشیائ و مو جودات زنده)
4- رندر کردن کل محصولات
5- دینامیک نمودن اشیاء(استفاده از قوانین طبیعی)
مفا هیم اولیه مدل سازی:
1_تراز بندی یا Align کردن و چسباننده های اشیاء و منحنی
الف) در align کردن اشیاء : اشیاء یا نسبت به شیئ دیگر و یا نسبت به محور مختصات تراز بندی می شوند که چند نوع می باشد.(بعدا در یک کارگاه توضیح خواهم داد)
ب) snapها یا چسباننده :که منحنی یا نقطه یا سطح را نسبت به گریتس یا شبکه توری راهنما می چسبانند تا بتوان تا بتوان با عملکرد بهتر در محیط مایا کار نمود.
2_تکثیر نمودن اشیاء(duplicate) :
با این دستور فقط از روی اشیاء کپی برداری می کنند ولی چند شیوه وجود دارد:
الف) یا بصورت instance می باشد که تغییری روی شیئ دومی تکثیر شده باعث تغییر روی شیئ اول هم می شود.
ب) در حالی که در حالت کپی هر تغییری روی جسم تکثیر شده انجام گیرد جسم اولی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
ج)در حالت ارتباطی:وقتی به جسم اول خصوصیتی مثل چرخش می دهیم با گذاشتن تیک تنظیمات ارتباطی خصوصیت در جسم دوم ظاهر می شود و بیشترین کاربرد این فرمان برای ساخت چرخ ماشین می باشد.
3_گروه کردن اشیاء(group):
این فرمان چند شی ئ را در یک گروه قرار می دهد.
توضیح: بین چند شی ء در محیط 3d برای بر قراری ارتباط حالت سلسله مراتب پدر و فرزندی بر قرار می شود که معمولا"همیشه یک شی ء رابطه پدری دارد و تحت تاثیر شیء فرزند قرار نمی گیرد یعنی شیء فرزند را اگر مثلا" بچرخانید و تغییری روی آن اعمال کنید شیء پدر را تغییر نمیدهد.
4 -_والد کردن اشیاء (Group):
فقط بین دو شیء رابطه پدر و فرزندی برقرار می کند و شیء در حالت پایین ترین سطح سلسله مراتب یعنی فرزند قرار می گیرد . این دستور در بحث انیمیشن سازی بسیار کاربرد دارد. به نوعی تدریجا مفاهیم 3D کردن اشیاء در محیط بایستی در ذهن شما جا بیفتد. مهم ترین کاربرد این بخش در ساخت استخوان ها و برقراری ارتباط بین آنها می باشد.
5_مختصات محلی (Local):
در این نوع مختصات شیء حول خودش تنظیم یا فرض می شود و محورها از مرکز خود جسم در داخل یک قوطی فرض می شود.
6_ مختصات جهانی (World): جسم نسبت به محور مختصات شبکه طوری فرض می شود و بر همین اساس صورت می گیرد.
7_زنده نمودن اشیاء Make live) Nurbs):
اگر جسمی را انتخاب نمایید واز این دستور استفاده کنید شیء Nurbs زنده یا فعال می شود و می توان روی این جسم زنده منحنی رسم نمود و بعد از پایان کار Make Live را از منوی Modify جهت بازگشت به حالت اولیه انتخاب کرد. این دستور کاربرد زیادی در مدلسازی و متحرک سازی اشیاء به روشPath ( مسیر ) دارد.

دسته بندی مدل سازی بر اساس نوع وجنس اشیاء:
1_به روش Nurbs
الف)به روش Curve (منحنی)
ب)به روش Surface (سطح)
2_به روش چند ضلعی ها(polygon)
3_به روش خمیری (Subdive)

انواع تکنیک های رایج در مدل سازی
تکنیکهای کار به روش منحنی :
1_خراطی کردن منحنی (Revolve) جهت اشیاء دوار استفاده می شود.
2_سطح دادن یا پوست دادن به اشیاء(Loft)
انواع منحنی (Curve):
1_ EP Curve:اساس کار نقطه ای روی منحنی است.
2_CV Curve:نقطه خارج از منحنی بوجود می آید.
Revolve: تکنیکی است که منحنی را 360 درجه حول یک محور می چرخاند و باعث بوجود آوردن اشیاء مدور می شود.
هر گاه ما بخواهیم با هر سه روش مدلسازی کار می کنیم برای کار کردن در هر سه روش با اشیاء و منحنی ها نیاز به کنترل آنها داریم تا بتوانیم تغییرات لازم را روی اشیاء انجام دهیم. کنترل ها منحنی یا سطح را تغییر می دهند.
نکته:همواره در محیط مایا کنترل های اشیاء با کلیک راست روی شکل ظاهر می شود.
در مدلسازی به روش Nurbs کنترل ها عبارتند از:
1-Vertex
2_Hull
3_Edit point
4_Curve point ..........
در مدل سازی به روش Surface (سطح) کنترل ها عبارتند از :
1_ Isoparm
2_Vertex
3_Hull
4_ Surface patch
در مدلسازی به روش polygon کنترل ها عبارتند از :
1_Extrude Face
2_Extrude Edge
3_Extrude Vertex


تا همینجا رو داشته باشید تا بعد

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:

پست تاریخ: جمعه 15 مهر 1384 - 01:53    
Hamid
مدیريت كل سایت
مدیريت كل سایت


پست: 5504
عضو شده در: 31 اردیبهشت 1384
محل سکونت: -::ساوه::-
iran.gif


امتياز: 47846

عنوان: خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

maxpal97, جان،
خيلي كامل و مفيد بود، براي شروع كار، واقعا دونستن اينا نياز بود.

خيلي ممنون،
و ان شاء الله تا اين مقاله رو يه بار ديگه بخونم، بقيه‌ش برسه. Wink

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:


نمایش پستها:                 مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
پاسخ دادن به این موضوع
 

صفحه 1 از 1

تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
 Related Topics 


 information 

 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید


Copyright 2004-2024. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc