در بازیهای هیجانی-ماجرایی (Action-Adventure) هیجان و تحرک و همچنین حل معما، اکتشاف و تعامل با محیط اصلیترین جنبههای بازی را تشکیل میدهند. نام بازیها:
در انگلیسی: (Adventure)
در انگلیسی (Educational)
در انگلیسی: (Beat 'em up/Fighting)
در انگلیسی: (First-person shooters)
در محیط بازیمدار (Game-controlled environment) دیدگاه بازیگر تغییر نمیکند و حرکات بازیکن (معمولاً) بطور کامل توسط طراحی بازی مشخص میشود. نمونهٔ این بازیها:
در انگلیسی: (Player-controlled environment)
در انگلیسی: (Computer role-playing game)
در انگلیسی: (Shooters)
در انگلیسی: (Turn-based game)
در انگلیسی: (Real-time strategy)
در انگلیسی: (Maze games)
در انگلیسی: (Platformers) یا (side-scrollers) در این بازیها زمینه یا صحنه بازی از بغل یا بحالت برش داده شده دیده میشود و با حرکت بازیکنها صحنه بازی هم آرام آرام از کنارشان میغلتد. این دسته از بازیها معمولاً دوبعدی هستند ولی بتازگی برخی طراحان جلوههای سهبعدی هم در آنها بکار گرفتهاند که خوب از آب درآمده است. بازیهای کنارغلت بیشتر در میان سنین کمتر محبوبیت دارد.ولی انواع خاصی از آنها مثل Prince of Persia و Sonic The Hedgehogو (Mega Man X (or Z حرفهای است.
در بازیهای چیستانی (Puzzle games) موضوع اصلی حل معماهاست.
(Racing games)
بازیهای سکهای (Arcade style) را میتوان در دستگاههای بازی که در بازیخانهها، قمارخانهها یا اسنکبارها قرار داده میشود بازی کرد.
(Rhythm games)
در انگلیسی: (Computer role-playing game)
در این بازیها بازیکنها از راه انتخاب نمادک (آواتار) با هم بازی میکنند. در انگلیسی: (Massive(ly) multiplayer online role-playing games) یا (MMORPGs)
در انگلیسی: (Roguelikes)
(Shooters)
(Shoot 'em up)
(Simulation)
در این بازیها پرواز با فضاپیماها شبیهسازی میشود. در انگلیسی (Space simulation).
(Stealth Action)
(Strategy)