glasy_heart
داره كولاك ميكنه!
پست: 191
عضو شده در: 12 آذر 1389
محل سکونت: زیــــر چــــــــتر خــــــــــدا
امتياز: 1928
|
عنوان: از کجا باید بدانیم که خدایی وجود دارد |
|
|
از کجا باید بدانیم که خدایی وجود دارد اگر از نظمی که در این دنیا یا عظمت خدا را اثبات می کنیم یقیناً ناظم آن عظیمتر می باشد پس او چگونه به وجود آمد همان گونه که خدا به وجود آمده این دنیا با این همه نظم که از ناظم عظمتش کمتر است به وجود آمده یعنی نفی خدا، لطفاً اثبات خدا از نظر ابو علی سینا و ملاصدرا در کدام کتاب است را برایم بیان کنید؟
از ابتدایی ترین سؤالاتی که انسان پس از شنیدن این که:خدا جهان را آفریده است برایش مطرح می شود که:پس خدا را چه کسی آفریده است. استاد مطهری از راسل (فیلسوف معروف غرب) نقل می کند که وی می گوید "پدرم به من گفت:این پرسش که چه کسی مرا آفریده است. جواب ندارد زیرا بلافاصله این سؤال مطرح می شود که:چه کسی خدا را آفرید؟" راسل می گوید:"جمله ای به این سادگی به من فهماند اگر هر چیزی باید علتی داشته باشد، پس خدا نیز باید علتی داشته باشد و اگر چیزی علمی وجود تواند داشت این چیز می تواند هم خدا باشد و هم جهان
اما حقیقت این است که در اکثر موارد سؤال کننده تصور غلطی از خدا دارد و در احادیث این مطلب بارها تذکر داده شده است. مثلاً حضرت رضا( می فرماید:"هر کس که درباره کیفیت، چرایی، زمانمندی و ... خدا سؤال کند این سؤال ناشی از این است که خدا را امری شبیه سایر امور مادی، محلول، زمانمند و ... تصور کرده است." امام تذکر می دهد که این تصورات دربارة خدا اشتباه است یعنی این گونه سؤالات همگی ناشی از این هستند که ما خدا را ابتدا شبیه موجودات مادی دانسته ایم و چون می بینیم که مثلاً همه موجودات مادی علت دارند می پرسیم، علت پیدایش خدا چیست
برهان های فلسفی در جهت اثبات خداوند متعال در اکثر کتابهای فلسفی و کلامی وجود دارد و در این باره به کتابهای چون آموزش فلسفه، ج2، آقای مصباح یزدی، ترجمه و شرح نهایه الحکمه، ج3، علامه طباطبایی با ترجمه و شرح علی شیروانی، الهیّات آقای سبحانی و ... مراجعه کرد.
و ما بطور خلاصله یکی از برهان های اثبات خداوند از دیدگاه ابن سینا را بیان می کنیم لطفاً با دقت و تفکر مطالعه فرماید:در فلسفه اسلامی بحثی است به نام "مناط احتیاج به علت" یعنی اینکه چه چیز باعث می شود یک شیء نیاز به علت داشته باشد؟آیا هر موجودی نیاز به علت دارد، یعنی آیا یک چیز، همین قدر که موجود باشد، کافی است که "محتاج علت" باشد، اگر چنین باشد، خدا هم نیازمند علت است. اما هیچ دلیلی نداریم که هر موجودی نیازمند علت است. آن طور که فلاسفه مسلمان توضیح داده اند (به خصوص ابن سینا) ملاک احتیاج به علت، امکان است، یعنی این که یک شیء هم موجود بودنش ممکن باشد و هم معدوم بودنش. در این جا این پرسش پیش می آید:"این شیء که میتوانست معدوم باشد، چه امری رخ داد که موجود شد؟زیرا تمام اشیایی که پیرامون خود می بینیم و نیز (خود ما) از جمله اموری هستیم که می توانستیم نباشیم (یعنی معدوم بودنمان ممکن بود) به قول استاد مطهری، این مطلب دشوار و سختی نیست. زیاد شنیده ایم که وقتی کسی می میرد، می گویند اگر زندگیش دست خودش بود نمی مرد. یا هر چیز جدیدی که پیدا میشود می گوییم "این نبود و حالا هست" پس هم می تواند باشد و هم می تواند نباشد. حال اگر بخواهد از حالت نبودن "عدم" به حالت بودن "وجود" تبدیل شود، باید علتی داشته باشد.
پس تنها چیزهایی محتاج علت هستند که ممکن الوجود باشند. اما خدا واجب الوجود است. لذا دیگر نیازی به علت ندارد
منبع:اینترنت |
|