istak
شروع فعاليت
پست: 11
عضو شده در: 30 تیر 1389
امتياز: 110
|
عنوان: حکمت اشراق |
|
|
حکمت اشراق
هیچ یک ازما دروجود خود تردید ندارد؛ همه ی ما ازخودمان آگاهی داریم وخود رابدون هیچ واسطه ای درک می کنیم. نفس ما به دلیل تجرد ازماده عین حضوراست وهرگزازخودش پوشیده نیست. پس،علم ما به نفس خود علمی حضوری ونفس ما برای ما "معلوم بالذات" است. ما با واقعیت خود بدون هیچ واسطه ای درتماس هستیم؛ درعین حال، خود راازطریق صورت ذهنی درک نمی کنیم بلکه نسبت به خود شناختی بی واسطه ومستقیم داریم. هم چنین آگاهی ما ازاحوال واحساس های درونی مان مثل غم، شادی ، لذت ، محبت ، نفرت و.... یک آگاهی مستقیم حضوری است وما ازاحوال درونی خود به واسطه ی صورذهنی آگاه نمی شویم؛ یعنی، هم نفس وهم احوال درونی نفس برای ما به علم حضوری آشکاراست و"معلوم بالذات " ماست.
سهروردی دربسیاری ازآثارخود، پیوسته به علم حضوری نفس به خودش استناد می ورزد ونفس را رای نفس "معلوم بالذات" می داند؛ مثلا درجایی می گوید:
"بدان که تو چون خود را دانی نه به واسطه ی صورتی است ازتو درتو؛ زیرااگرخویشتن رابه واسطه ی صورتی دانی ازدو حال بیرون نباشد؛ یا دانی که آن صورت مطابق توست یا ندانی.
اگرندانی که آن صورت مطابق توست، پس خود را ندانسته ای؛ درحالی که فرض ما آن است که خود را می دانی واگردانی که آن صورت مطابق توست، پس باید خود را بدون آن صورت دانسته باشی تا بتوانی تشخیص دهی که آن صورت مطابق توست. پس معرفت تو به خود به واسطه ی صورت نیست ونتواند بود؛ زیرا تو ذاتی هستی مجرد ازماده که ازخود غایب نیستی."
منبع:
http://nokat.javanblog.com/post-170026.html |
|