كنترل پنل             جستجو               پرسشهای متداول            .:: آخرین پست‌های انجمن ::.            لیست اعضا            مدیران سایت             درجات        ورود
فهرست انجمن‌ها -> فروم‌بلاگ‌هاي اعضا -> فروم​بلاگ Ghodrat
پاسخ دادن به این موضوع
مقام ابراهیم چیست؟ و مقصود و منظور از آن چیست؟
پست تاریخ: شنبه 30 آبان 1388 - 07:49    
ghodrat
داره كولاك مي‌كنه!
داره كولاك مي‌كنه!


پست: 568
عضو شده در: 13 بهمن 1384
محل سکونت: کنار دوستان
iran.gif


امتياز: 5469

عنوان: مقام ابراهیم چیست؟ و مقصود و منظور از آن چیست؟ خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

از ميان نشانه‏هاى روشن در مکه، مقام ابراهيم است؛ زيرا محلى است كه در آن جا ابراهيم (ع) ايستاد.

در مورد تفسیر و معنای "مقام ابراهیم" بعضی بر این اعتقادند که تمام" حج" مقام ابراهيم است. عده ای بر این باورند که مقام ابراهیم "عرفه" و "مشعر الحرام" و "جمرات سه‏گانه" است. برخی نیز اعتقاد دارند که تمام حرم مكه، مقام ابراهیم محسوب مى‏شود. اما با توجه به ادلۀ موجود و با در نظر گرفتن ظاهر آيۀ مربوطه به نظر می رسد که منظور از آن، همان مقام معروف ابراهيم است و آن نقطه‏اى است در نزديكى خانه كعبه، كه هم اكنون سنگ مخصوصى كه اثر پاى ابراهيم بر آن نمايان است در آن جا است و حجاج بعد از انجام طواف پشت سر آن مى‏روند و نماز طواف به جا مى‏آورند.

نقل شده است هنگامی که حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) مشغول بنای کعبه بودند تا جایی كه دست ابراهيم نمى‏رسيد از این رو يك سنگ در زير پایش قرار داد و زور و قوّت او به سنگ زير پاى او رسيد، و نشان علامت پایش روی آن ماند. یا این که زمانی كه ابراهيم به زيارت اسماعيل رفت، همسر اسماعيل به ابرهيم گفت: سرت را پایین بیار تا گرد و خاك از سر و رويت پاك كنم، و بشویم. ابراهيم پاى راستش را جلو برد و بر سر سنگی قرار داد، نشان علامت پایش در آن سنگ ماند.

البته واضح است که این مسئله به هر نحوی که انجام پذیرفته باشد، یکی از معجزات حضرت ابراهیم است از این جهت اگر استبعادی باشد برطرف می شود.


در مکه و اطراف مسجد الحرام نشانه‏هاى روشنى از خدا پرستى و توحيد و معنويت به چشم مى‏خورد. دوام و بقاى این نشانه ها در طول تاريخ در برابر دشمنان نيرومندى كه قصد نابود ساختن آن را داشتند، يكى از معجزات است. آثارى از پيامبر بزرگى مثل ابراهيم )ع( در آن باقى مانده؛ مانند زمزم، صفا، مروه، ركن، حطيم، حجر الاسود، حجر اسماعيل كه هر كدام تاريخ مجسمى از قرون و اعصار گذشته است.

از ميان اين نشانه‏هاى روشن، مقام ابراهيم است. مقام به جای دو قدم گفته می شود.[1]و چون محلى است كه در آن ابراهيم، به خاطر بناى كعبه، و يا به خاطر انجام مراسم حج و يا براى دعوت عمومى مردم براى انجام اين مراسم بزرگ، ايستاد، به آن مقام ابراهیم می گویند..[2]

در مورد تفسیر و معنای "مقام ابراهیم" سخن واحدی وجود ندارد، بلکه سخنان متعدد و متفاوتی پیرامون آن وجود دارد که ما به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

الف. بعضی بر این اعتقادند که تمام "حج" از اول تا آخرش (همۀ اعمال آن) مقام ابراهيم است.

ب. عده ای بر این باورند که مقام ابراهیم همۀ حج نیست، بلکه بعضی از اعمال آن؛ مانند: "عرفه" و "مشعر الحرام" و "جمرات سه‏گانه" است.

ج. برخی نیز اعتقاد دارند که "تمام حرم مكه"، مقام ابراهیم محسوب مى‏شود.

د. گرچه هر کدام از این موارد ذکر شده به گونه ای یادآور رشادت ها و فداکاری های حضرت ابراهیم (ع) است، ولى با توجه به ادله ای که ارائه می نماییم و با در نظر گرفتن ظاهر آيه به نظر می رسد که منظور از آن، همان مقام معروف ابراهيم است و آن نقطه‏اى است در نزديكى خانه كعبه كه هم اكنون سنگ مخصوصى كه اثر پاى ابراهيم بر آن نمايان است در آن جا است و حجاج بعد از انجام طواف به نزديك آن مى‏روند و نماز طواف به جا مى‏آورند.[3]

رواياتى از ائمۀ معصومین (ع) در كتاب های معتبر نقل شده که اشاره به همین قول اخیر دارد، در این جا بعضی از آنها را بیان می نماییم.

در كافى از امام صادق (ع) در تفسير جمله: "فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ" آمده است شخصى از امام صادق (ع) پرسيد: اين آيات بينات چيست؟ فرمود: "يكى مقام ابراهيم است كه ابراهيم بر بالاى آن ايستاد و جاى پايش در سنگ نشست، و ديگر حَجر الاسود، و سوم حِجر اسماعيل است".[4]

إبراهيم تيمي‏ می گوید: امام صادق (ع) بر من تكيه داد و فرمود: "اى ابراهيم! آيا مى‏خواهى اجر طواف خود را بدانى؟ عرضه داشتم: فدايت شوم بله. فرمود: هر كس با معرفت به خانه خدا بيايد و هفت بار طواف كند و دو ركعت نماز در مقام ابراهيم بگذارد، خداى تعالى ده هزار حسنه به او مى‏دهد و ده هزار درجه بالايش مى‏برد ...".[5]

با دقت در این دو روایت معلوم می شود که منظور از "مقام ابراهیم" همین مقام معروف است که حاجی ها بعد از طواف پشت سر آن قرار می گیرند و دو رکعت نماز طواف به جا می آورند.

فخر رازی در استدلال بر این مطلب به ادله ای تمسک جسته است که ما به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

اول: روایت شده وقتی که جابر طوافش را تمام کرد به طرف مقام رفت و آیۀ شریفۀ "وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِيمَ مُصَلًّى" را تلاوت نمود، این دلالت می کند بر این که منظور از مقام ابراهیم همین مکان معروف آن است.[6]

دوم: این نام در بین عرف مردم به همین مکان اختصاص دارد و دليلش این است که اگر کسی از اهل مکه از مقام ابراهیم بپرسد، همین جایگاه را به او معرفی می کنند.

سوم: این که پای حضرت ابراهیم روی سنگی فرو برود، این از روشن ترین دلیل ها بر وحدانیت خدا و معجزۀ ابراهیم است. براین اساس، اگر این سنگ را به ابراهیم اختصاص بدهیم (مقام ابراهیم بدانیم) بهتر از این است که جایگاهی غیر از این را به ابراهیم اختصاص دهیم.

چهارم: خداوند می فرماید: "از مقام ابراهيم، عبادت گاهى براى خود انتخاب كنيد". و جایی از حرم (غیر از مکان معروف به مقام) نسبت به عبادت تعلق خاصی ندارد، پس باید همین مکان را به مقام ابراهیم اختصاص بدهیم.

پنجم: مقام ابراهيم جای برخاستن او است و از طریق روایات ثابت شد که آن حضرت (بنابر یک قول) هنگام شستن پایش روی این سنگ ایستاد، اما ایستادنش روی موضعی دیگر ثابت نیست.[7]

بنابراین، مقام ابراهيم سنگى است كه جاى پاى ابراهيم (ع) در آن نقش بسته است. اخبار بسيار زيادى در دست است كه دلالت دارد بر اين كه سنگ اصلى كه ابراهيم بر روى آن مى‏ايستاده تا ديوار كعبه را بالا ببرد در زير زمين، در همين مكانى كه فعلاً مقامش مى‏نامند دفن شده و مقام ابراهيم كنار مطاف، روبروى ضلع ملتزم قرار دارد.[8]




--------------------------------------------------------------------------------

[1] ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 498.

[2] مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج‏3، ص 15، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1374 هـ ش، چاپ اول، با اندکی تصرف‏.

[3] رازی، ابو عبد الله فخرالدین محمد بن عمر، مفاتيح الغيب، ج‏4، ص 44، دار احياء التراث العربى‏، چاپ بيروت، 1420 ق‏، چاپ سوم؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج‏1، ص 448، با اضافات و تغییر.

[4] کلینی، كافي، ج 4، ص 223، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1365 هـ ش‏.

[5] حلی، ابن فهد، عدةالداعي، ص 192، دار الكتاب الإسلامي، 1407 هـ ق.

[6] مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 21، 403، مؤسسۀ الوفاء، بیروت- لبنان، 1404 هـ ق ؛ صحيح مسلم( حج حديث 147) به نقل از ابن كثير دمشقى، اسماعيل بن عمرو، تفسير القرآن العظيم، ج‏1، ص: 293، دار الكتب العلمية، منشورات محمدعلى بيضون‏، چاپ بيروت‏، 1419 ق‏.

[7] رازی، ابو عبد الله فخرالدین محمد بن عمر، مفاتيح الغيب، ج‏4، ص 44.

[8] طباطبایی، محمد حسین، ترجمه الميزان، ج‏3، ص 546، مترجم: موسوى همدانى، سيد محمد باقر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1374 هـ ش، چاپ پنجم
یاسین مدیا

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:

پست تاریخ: پنج‌شنبه 12 آذر 1388 - 20:59    
mahroom
تازه به جمع ما پيوسته
تازه به جمع ما پيوسته


پست: 1
عضو شده در: 12 آذر 1388



امتياز: 9

عنوان: خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

8)

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:


نمایش پستها:                 مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
پاسخ دادن به این موضوع
 

صفحه 1 از 1

تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
 Related Topics 


 information 

 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید


Copyright 2004-2024. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc