ronak60
خوب داره پيش ميره
پست: 81
عضو شده در: 8 اسفند 1388
محل سکونت: ساوه
امتياز: 902
|
عنوان: درحقوق زن و مرد باید تساوی وجود داشته باشد یا تشابه؟ |
|
|
سلام
علمای اسلام با تبیین و توضیح اصل"عدل" پایه ی فلسفی حقوق را برای زن و مرد بنا گذاشته اند. دین اسلام این امتیاز بزرگ را دارا بوده و هست که حقوق و اخلاق را توأماً مورد عنایت قرار داده است(نه مثل غرب که فقط حقوق بشر را مد نظر دارند و نه مثل شرق که فقط اخلاق را ملاک انسانیت بر شمرده اند). در اسلام همچنانکه صمیمیت و نیکی یه عنوان اموری و اخلاقی "مقدس" شمرده می شوند، آشنایی با حقوق و دفاع از آن نیز "مقدس" و انسانی محسوب می شود.از این رو حقوق زن و مرد در دو مقوله مورد بررسی قرار می گیرد:
الف)حقوق اجتماعی بشر(قائل به تشابه و تساوی حقوق زن و مرد)
افراد بشر از لحاظ حقوق اجتماعی غیر خانوادگی یعنی از لحاظ حقوقی که در اجتماع بزرگ و خارج از محیط خانواده نسبت به یکدیگر پیدا می کنند، هم مساوی و هم مشابه هستند. یعنی حقوق اولیه زن و مرد به عنوان یک انسان برابر و مانند یکدیگر است. همه مثل هم حق دارند از مواهب خلقت استفاده کنند، مقل هم حق دارند کار کنند، به تحصیل علم بپردازند و از استعدادهای علمی و عملی وجود خود را شکوفا کنند و... حال ممکن است که این سؤال پیش بیاید که از لحاظ حقوق اولیه اجتماعی، همه ی افراد وضع مساوی و مشابهی دارند پس چرا همه افراد در اجتماع از یک حقوق برخوردار نیستند؛ مثلاً حقوق یک افسر از یک سرباز بیشتر است؟
افراد بشر طبیعتاً هیچ کدام رئیس یا مرئوس آفریده نشده اند، هیچ کس کارگر یا صنعت گر یا استاد یا معلم یا افسر یا سرباز و... به دنیا نیامده است. این ها مزایا و خصوصیاتی است که جزء حقوق اکتسابی بشر است؛ یعنی افراد در پرتو لیاقت و استعداد و کار و فعالیت باید این حقوق را از اجتماع بگیرند و اجتماع با یک قانون قراردادی آن ها را به افراد خود واگذار می کند. در حیوانات اجتماعی چون زنبور عسل پست ها و مقام ها به دست طبیعت در میان آن ها تقسیم شده است نه به دست خودشان ولی در زندگی اجتماعی بشر این گونه نیست که یک فرد ذاتاً مهندس به دنیا آمده باشد.
ب) حقوق خانوادگی بشر: (قائل به تساوی حقوق زن و مرد)
آیا افراد بشر در اجتماع خانواده نیز از لحاظ حقوق اولیه طبیعی وضع مشابه و همانندی دارند و تفاوت آنها در حقوق اکتسابی است؟
در این جا باید گفت که حقوق زن و مرد از یکدیگر جدا شده و فرضیه " عدم تشابه حقوق خانوادگی زن و مرد بلکه تساوی حقوق زن و مرد" در اسلام مطرح می گردد.
در حقوق طبیعی اولیه زن و مرد این تفاوت به طور واضح دیده می شود. یعنی شوهر بودن از آن جهت که شوهربودن است وظایف و حقوق خاصی را ایجاب می کند و زن بودن نیز حقوق دیگری را ایجاب می کند. همچنین پدر یا مادر بودن و فرزند بودن و به هر حال اجتماع خانوادگی با سایر شرکت ها و همکاری ها متفاوت است و فرضیه عدم تشابه در اسلام هم مبتنی بر این اصل می باشد.
ارسطو بر خلاف افلاطون در کتاب سیاست خویش عقاید خود را درباره ی تفاوت زن و مرد این گونه اظهار داشته است:
"نوع استعدادهای زن و مرد متفاوت است و وظایفی که قانون خلقت به عهده ی هر یک از آن ها گذاشته و حقوقی که برای آن ها خواسته، در قسمت های زیادی با هم تفاوت دارد. یک خلق و خو می تواند برای مرد فضیلت شمرده شود و برای زن فضیلت نباشد و برعکس، یک خلق و خو می تواند برای زن فضیلت باشد و برای مرد فضیلت شمرده نشود."
موفق باشید |
|