libero
عضو گروه مديريت آفتابگردان
پست: 1175
عضو شده در: 16 آبان 1384
محل سکونت: تهران
امتياز: 11304
|
عنوان: حساسيت بخشيدن به حروف(گزارشي از د |
|
|
گزارشي از دوسالانه تايپوگرافي
اولين دوسالانه تايپوگرافي پوستر ايران در دو بخش اسماءالحسني و آزاد برگزار شد. اين نمايشگاه از سوي كانون تبليغاتي نگاران، مؤسسه همشهري، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، مؤسسه شهر، واحد هنر جهاد دانشگاهي، موزه هنرهاي معاصر و خانه هنرمندان نيز حمايت شد. در اين دوره ۲۸۲ نفر در مسابقه شركت كردند كه ۱۰۸۳ اثر به دبيرخانه نمايشگاه رسيد، اما درمجموع ۱۱۴ اثر به نمايشگاه راه يافت و آثار از تاريخ ۷ تا ۱۳ آبان در خانه هنرمندان در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت. اين نمايشگاه اولين و تنها دوسالانه تايپوگرافي پوستر در جهان است كه در دوره هاي بعد به صورت بين المللي برگزار خواهد شد. بخش اصلي اين نمايشگاه يعني پوسترهاي تايپوگرافي اسماءالحسني نيز از اين پس هرساله به صورت يك نمايشگاه مستقل درماه مبارك رمضان برپا مي شود. اطلاع رساني اصلي جهت دريافت آثار از طريق درج آگهي در روزنامه همشهري بوده و اختتاميه آن نيز در روز جمعه ۱۳ آبان در سالن بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار گرديد. تركيب اعضاي هيأت داوران را صداقت جباري، حسين خسروجردي، مهدي سعيدي، سيدحميد شريفي آل هاشم، بيژن صيفوري، مسعود نجابتي و حميد عجمي تشكيل مي دادند.
تايپوگرافي به عنوان يك شيوه، همانند گرافيك رسانه اي، طراحي صنعتي، عكاسي و بسياري از هنرهاي معاصر ديگر، محصولي وارداتي است كه اولين بار سال ها پيش از آن كه حتي واژه آن به كشور ما برسد در غرب ابداع و ابزار طراحي بسياري از محصولات گرافيكي ازجمله پوستر گرديد حال براي اين كه طراحان ما بتوانند تايپوگرافي ايراني انجام دهند و به اعتلاي آن برسند ابتدا نياز دارند پايه و اصول تايپوگرافي را شناخته و در چهارچوب آن راه هاي ايراني كردن اين شيوه وارداتي را بيابند نه اين كه آثاري را كه در كل تايپوگرافي نيست تايپوگرافي ايراني بناميم .اين كار نظير اين است كه ما ساختار فيلم كوتاه را كه ابتدا از غرب اكتساب كرده ايم به هم ريخته و فيلم ۹۰ دقيقه اي توليد كرده و آن را فيلم كوتاه بناميم! فيلم كوتاه داراي اسلوب خاص خود است و بايد در قالب زمان محدود قرار گيرد.
تايپوگرافي نيز داراي چهارچوب ويژه خود بوده و با رعايت آن مي بايست به تايپوگرافي ايراني رسيد.
منبع : روزنامه همشهری |
|