كنترل پنل             جستجو               پرسشهای متداول            .:: آخرین پست‌های انجمن ::.            لیست اعضا            مدیران سایت             درجات        ورود
فهرست انجمن‌ها -> مسائل عمومي مربوط به گرافيك سه بعدي -> برنامه قدرتمند Maya
پاسخ دادن به این موضوع
آموزش کامل مایا :: قسمت سوم
پست تاریخ: دوشنبه 7 آذر 1384 - 06:33    
adame_haji
مدير انجمن
مدير انجمن


پست: 177
عضو شده در: 8 شهریور 1384

blank.gif


امتياز: 1657

عنوان: آموزش کامل مایا :: قسمت سوم خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

دراين قسمت مي خواهيم شما را با مفاهيم اوليه براي مديريت و اجراي يك پروژه متحرك سازي آشنا نماييم .

1-اصول رنگ

بدون شك با رنگهاي اصلي ( يعني قرمز و زرد و آبي ) آشنا هستيد از تركيب اين سه رنگ طيف هاي وسيع از رنگها بدست مي آيد رنگها نام برده را دسته رنگهاي اوليه گروه بندي ميكنيم رنگهاي ثانويه شامل رنگهاي نارنجي سبز و بنفش هستند رنگهاي بين سبز و بنفش را رنگهاي سرد يا ( Col) مي نامند . و رنگهاي بين قرمز و زرد را رنگهاي گرم (Warm) مي نامند. رنگهاي آبي و نارنجي را رنگهاي مكمل يا (Complementary) مي نامند .



تركيب رنگها: Additive و Subtractive

رنگهاي اصلي را بعنوان رنگ Subtractive تلقي مي كنند و بهمين دليل در گرافيك كامپيوتري استفاده نمي شوند. علت اطلاق Subtractive به اين رنگها آن است كه هنگام نقاشي يا رنگ آميزي با اين رنگها بر روي سطح انعكاسي عمل مي كنيم . نور از درون صفحه عبور نموده و رنگ را كمرنگ تر نموده و سپس سطح رنگي را به چشم بيننده منتقل مي سازد.

اما در گرافيك كامپيوتري از رنگهاي Additive استفاده مي كنيم . صفحة مانيتور بطور پيش فرض سياه است و رنگها را از طريق افزودن سه رنگ نور به سياه ايجاد مي كنيد. رنگهاي اصلي Additive عبارتند از قرمز و سبز و آبي. اين رنگها شيوة تلقي و تصور شما نسبت به رنگ را در گرافيك كامپيوتري تغيير مي دهند.

رنگهاي كه از تركيب اين سه رنگ بدست مي آوريم شامل زرد Cyan وMagenta هستند.



سيستم HSV وRGB




اگر بخواهيد رنگي را در محيط Maya تنظيم نموده يا تغيير دهيد از دو سيستم با حالت رنگ (Hsv يا Rgb) مي توان استفاده نمود. در سيستم رنگ Rgb مقادير رنگهاي قرمز (R) و سبز(G) و آبي (B) را بطور مستقل از يكديگر تغيير مي دهيد. اين سه رنگ هر يك مقادير 0 تا 255 را مي پذيرند. اما سيستم رنگ Hsv بخصوص براي ويرايش رنگها بسيار كارآمد است. دراين سيستم سه پارامتر Hue و Staturation و Value را تغيير مي دهيد.

Hue معرف ته رنگ اصلي شي است. Staturation شدت و خلوص رنگ اصلي در مقايسه با سايه هاي خاكستري را مشخص مي سازد. هر چه مقدار Staturation يك رنگ كوچكتر باشد آن رنگ بيشتر به سايه هاي خاكستري شباهت پيدا مي كند . پارامتر Value معرف درخشندگي رنگ در مقايسه با رنگ سياه است.



درخشندگي و كنتراست





اغلب لازم است بخشهايي از يك تصوير كاملا تيره و بخشهايي از آن كاملا درخشان باشند. از كنتراست براي جلب نگاه مخاطب به بخش خاصي از يك صحنه استفاده نماييد. اما مراقب باشيد تا كل تلفيق را با كنتراست زياد تنظيم نكنيد.

در متحرك سازي سه بعدي بزرگترين مشكل آن است كه صحنه ها بيش از اندازه شفاف و نوراني باشند . براي ممانعت از بروز اين مشكل بايد نورپردازي صحنه را با دقت انجام داده و مراقب تاثير نور محيطي (Ambient) باشيد. بهتر است ابتدا صحنه را كاملا تاريك نموده و سپس بتدريج نورها را اضافه كنيد تا نواحي مورد نظر در صحنه را با نور مناسب روشن نماييد. بهتر است هميشه مقداري را براي پارامترFalloff نورها تنظيم نماييد. تا نور در همة جهات پخش شود.

نور پردازي در محيط سه بعدي مجازي با نور پردازي دنياي واقعي تفاوت دارد. نور در دنياي واقعي در جهات مختلف پخش شده و رنگ و نور خود را درهمة جهات منعكس مي سازد. شبيه سازي نورهاي واقعي در دنياي مجازي كار دشواري است. در دنياي مجازي از شبيه سازيهاي رياضي منابع نوري براي پخش نور استفاده مي شود.


فضاي منفي(Negative apace)






اصطلاح فضاي منفي مربوط به نواحي داراي پيچيدگي كمتر در يك تصوير است.

اين فضا ناحيه اي را پر مي كند در تصوير در آن ناحيه حضور نداشته باشد. اما فضاي منفي به اندازة خود موضوع اصلي اهميت دارد. از فضاي منفي براي ايجاد تاكيد و تمركز بر بخشهاي مورد نظر تلفيق استفاده نماييد.



هنر نور پردازي (Lighting )

همة حرفه ايها معتقدند كه نورپردازي نوعي هنراست. فرايند عكاسي بسيار حساس تر از دوربين هاي مجازي است كه در متحرك سازي سه بعدي استفاده مي كنيد اما گزينه هاي در اختيار شما بيشتر از عكاسان عادي است. بعنوان مثال مي توانيد نورهايي ايجاد نماييد كه سايه نداشته باشند يا اشيايي ايجاد كنيد كه تحت تاثير نورها نباشند يا نورهايي ايجاد كنيد كه هرگز شدت تابش آنها كاهش نداشته باشد.



دوربين ها وپرسپكتيو



مكان دوربين در صحنه بسيار مهم است و مي تواند حرفه اي بودن شما را نمايش دهد. دوربين را مي توان خيلي نزديك يا خيلي دور از اشياء قرار داد. مي توانيد آن را زير شي يا بالاي شي قرار دهيد. دوربين هاي واقعي و مجازي داراي خاصيت زاوية Angle of view هستند. به كمك اين خصوصيت مي توانيد يك دوربين با زاوية فراخ يا يك دوربين تله فوتو ايجاد نماييد. پرسپكتيو نشان دهندة نماي ديد بيننده از يك صحنة سه بعدي است. هرچه فاصلة دوربين از صحنه بيشتر باشد تاثير عامل پرسپكتيو بيشتر نمايان خواهد شد.



اصول كارگرداني (Directing)

اشياء را مي توان در بستر زمان حركت داده يا شكل و رنگ آنها را دربستر زمان تغيير داده يا بجاي تغيير در اشياء مي توانيد دوربين را جابجا نموده و تغيير دهيد. فيلمبرداري را قطع نموده و تغييراتي را در صحنه ايجاد نموده و سپس فيلمبرداري را از سر بگيريد. كارگرداني فيلم داراي اصولي است كه بهتر است پيش از شروع كارگرداني يك متحرك سازي سه بعدي از آنها آگاه شويد.



كات
در ابتداي هر قسمت از فيلمبرداري يك تابلو قرار ميدهند كه آن را Master shot مي نامند و مختصري از سكانس فعلي را بازگو مي كند.

اگر در يك سكانس چند كاركتر با يكديگر تعامل دارند فريم Master shot شامل دو نماي مستقل از دو كاركتر است كه مكان استقرار آنها نسبت به يكديگر را مشخص مي سازد. اگر دريك سكانس فقط يك كاركتر فعاليت دارد، آنگاه ازWide Shot استفاده نموده و تمام بدن كاركتر را نمايش مي دهيم.



حركت در صحنه
يكي از مشكلات اصلي متحرك سازان مراقبت از واكنش حركات در يك صحنه است. در زندگي واقعي اگر كاركتر توقف يا حركت ناگهاني داشته باشد، دوربين نيز با وي توقف يا حركت خواهد داشت و كل صحنة پشت زمينه نيز اين تغيير ناگهاني را منعكس مي سازد . اما هيچيك از اين فعاليتها بطور خودكار در يك متحرك سازي سه بعدي اتفاق نمي افتد. به همين دليل بايد نسبت به ظهور ديناميك ها در دنياي واقعي هشيار بوده تا بتوانيد آنها را در دنيار مجازي شبيه سازي نماييد. مركز ثقل كاركتر موضوعي حياتي است. در دنياي واقعي اگر كاركتر بخواهد بطرف عقب چرخش نمايد بطور خودكار يك ساق پا را در جهت معكوس چرخش ميدهد.

حركت دوربين
حركت دوربين در دنياي مجازي بدون محدوديت و آزادانه انجام مي گيرد مي توانيد دوربين را درون يك سوراخ كليد پرواز داده يا آن را با سرعت يك هواپيما حركت داده و بطور ناگهاني متوقف نماييد. مي توانيد دوربين را با سرعت 100 دور در هر ثانيه بچرخانيد. اما اگر بخواهيد يك صحنة شبه واقعي را شبيه سازي نماييد ناچاريد تا اصول حركت دوربين در دنياي واقعي را رعايت كنيد.

پایان قسمت سوم

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:

پست تاریخ: دوشنبه 7 آذر 1384 - 11:25    
maxpal97
سَرور ماست!
سَرور ماست!


پست: 855
عضو شده در: 23 مرداد 1384
محل سکونت: شیراز
blank.gif


امتياز: 8010

عنوان: خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

عالی بود

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:


نمایش پستها:                 مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
پاسخ دادن به این موضوع
 

صفحه 1 از 1

تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
 Related Topics 


 information 

 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید


Copyright 2004-2024. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc