كنترل پنل             جستجو               پرسشهای متداول            .:: آخرین پست‌های انجمن ::.            لیست اعضا            مدیران سایت             درجات        ورود
فهرست انجمن‌ها -> مسائل عمومي مربوط به گرافيك سه بعدي -> برنامه قدرتمند Maya
پاسخ دادن به این موضوع
بررسی اینکه چرا مایا اسکار گرفت ؟
پست تاریخ: جمعه 13 آبان 1384 - 17:57    
maxpal97
سَرور ماست!
سَرور ماست!


پست: 855
عضو شده در: 23 مرداد 1384
محل سکونت: شیراز
blank.gif


امتياز: 8010

عنوان: بررسی اینکه چرا مایا اسکار گرفت ؟ خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی

مایا 4 برندة جايزه اسكار بهترين نرم افزار انيميشن سازي در سال ‏2002

همان‎طور كه مي‎دانيد در سال 2002 ميلادي نرم ‏افزار مايا توانست در ميان رقباي قدرتمندي چون 3D MAX، به اوج درخشش خود نايل آيد و از اين رهگذر جايزه اسكار بهترين نرم ‏افزار انيميشن ‎سازي دنيا را به خود اختصاص دهد.

مدل سازي، متحرك ‎سازي و رندرسازي منحصربه‏فرد اين نرم ‏افزار، موجب درخشش آن درميان رقبا شده ‎است. به طوري كه موفق به كسب حداكثر امتياز ازسوي داوران حاضر در هيأت ژوري گشت.

مايا ورژن4 گام بلندي در قابليت استفاده و كسب اعتماد از سوي كاربران برداشته است. برخلاف تصور عموم موارد استفاده اين نرم‏ افزار به انيميشن يا كارتون محدود نمي‎شود بلكه براي انواع طراحي‎ هاي صنعتي نيز قابل استفاده است. پيش از ورود به مقاله يادآور مي‎شويم كه نرم‏افزار مايا توسط شركت نرم‏افزاري Alias/wave front طراحي شده است. نام اين شركت درمتن مقاله به صورت A/W آورده شده است.

علاوه براين، در مقاله حاضر نسخه 4 مايا مورد نظرماست كه جهت اختصار از ذكر پياپي ورژن آن خودداري كرده ‏ايم. مقاله مايا ورژن 4 به معرفي توانائي‎هاي جديد اين نرم‎ افزار مي‎ پردازد.

شركت A/w نسخه 4 مايا را هديه داد.

چه چيز دراستانداردهاي صنعتي براي مدل سازي سه ‎بعدي و متحرك‎ سازي قابل بحث است و‌آن را مساعدتر مي‎كند؟ براي اين هدف، A/w صدها اصلاح را انجام داد وخيلي از مسائل مربوط به آن اصلاحات رابه طور مداوم آدرس دهي كرد. برهمين اساس «مايا»‌ به ورژن 4 رسيد. MAYA چيز منتشرشده جديدي نيست. بلكه آرايش جديدي از بزرگترين و كارآمدترين مجموعة وسايل قابل دسترسي است.

براي ساختن يك مجموعه ابزاري قوي براي درخواست بازار «سه بعدي» سازي و قراردادن آن دريك وضع نسبتاً كوچك واقعي حتي در بزرگترين صفحة نمايش‎ هاي كامپيوتر احتياج به انجام دادن كارهايي است. خيلي از بهينه ‎سازي‎ها در maya بر روي رابط كاربر متمركز شده است و در حال آزمايش است. maya داراي يك طرح بندي اصلاح شده و تركيبات جديد است كه جريان تكاملي و توانايي هرچه بيشتر دركار را بهبود مي ‏بخشد. بكي ابزار كمند‎اندازي جديد سرعت انتخاب در ميان مجموعه‎اي از اشياء را بهبود مي ‏بخشد و كليدهاي طرح ‎بندي، دسترسي سريع به طرح بندي‎هاي ذخيره شده را مهيا مي‎سازد.

تسهيلاتي براي نمايش، تنظيمات ابزار در Channel Box صورت گرفته است كه آنها را كاربرپسندانه ‎تر ساخته است. بيشتر ابزارها مي‎توانند به منظور افزايش سايز صفحة نمايش به راحتي مخفي شوند و منوها به منظور مهيا ساختن ساختار دركي بهتر، بازسازي شده‎اند.

سرتيترهاي جديد، اقلامي را نشان مي‎دهند كه شامل جزئيات اشياء،‌ نام دوربين‎ها و جزئيات متحرك‎ سازي بيشتري هستند. آنها براي نمايش اطلاعاتِ ويژه در هنگامي كه شما مشغول كاريد، به كار مي‎روند. همچنين به منظور انتخاب حالت دقيق اشياء، مجموعه ‎اي از گزينه‎ هاي ويژه، شبكه ‎بندي تعبيه شده ‎است.

مدل‎سازي

NURBS (خطوط منحني يا قوس‎دار كه براي طراحي استفاده مي‎‏شود) و مجموعه ابزارهاي مدل‎سازي چندضلعي در كل وسيع‎تر شده ‎اند، بنابراين فقط maya گزينه ‏اي از تركيبات مدل‏سازي جديد را داراست. در ميان آنان «زيرمنوي» جديدي براي تغيير و اصلاح انتخاب CV بازشدن، جمع شدن وانتخاب مرزها و حاشيه ‎ها موجود است. همچنين شما مي‎توانيد انتخاب‎هاي CV را با الصاق كردن بدون حركت به صفحات الصاق و بدون تغييرات، صفحات اصلي را تغيير دهيد.

افزايش ابزارهاي چندضلعي نيز كارآيي را بهبود بخشيده است. maya توانائي‎هاي قابل توجهي دربافت ‎سازي UV و نمايش بافت پيچيده دارد. بنابراين كاربران، توانايي حركت دادن نقطة محور و وارد كردن متغيرهاي عددي راهنگام انتقال UVها در «ويرايشگر بافت» راخواهند داشت.

دنيايي جديد و عالي از زيرتقسيمات مدل‎سازي سطح ( دنياي جديد نسبي) يكي از آنهايي است كه maya از نسخة 5/2 به بعد را شامل مي‎شود و ابزار «تقسيم» و ابزار «رابط» آن در maya نسخة 4 به‎روز درآمده است. توپولوژي دقيق، اجزاي «تفكيك فرعي» را كه شما نمي‎‏خواهيد ويرايش كنيد ازميان مي‏برد و اين دريك سطح كارآمد نتيجه‎ بخش خواهد بود. بيشتر ابزارهاي نقاشي در maya هم اكنون با صفحات تفكيك فرعي كار مي‎كنند كه فعاليت آنها را در داخل نرم ‎افزار كاربردي تسهيل مي‎كند.

كارآيي اين نرم ‎افزار به قدري بهبود يافته ‎است كه شما مي‎توانيد مستقيماًُ UV ها را روي يك سطح تفكيك فرعي ويرايش كنيد بدون اين‎كه به نظاره ‎گرهاي چندضلعي نيازي داشته باشيد.

توانايي UV mapping را براي سطوح ديگر به سطوح تفكيك فرعي امكان‎پذير مي‏سازد. اين وضعيت شامل مپ(MAP) كردن اتوماتيك و ابزارuv ها براي صفحة محيط كار و بريدن و حركت دادن و دوختن مي‎باشد. درmaya سطوح تفكيك فرعي قابل دسترسي هستند و نسبت به نسخه‏ هاي قبلي اين نرم ‏افزار بسيار كارآمدتر به نظر مي‏رسند.



متحرك‏ سازي : مدل‏سازي سه بعدي قدرتمند است كه وقتي شما وجهي را طراحي مي‏كنيد بلافاصله مي‎توانيد آن را همانجا به راحتي حركت دهيد.

مجموعه ابزارهاي متحرك‎سازي در maya توسط جلوه ‎هاي تصويري جديد بهبود يافته است. مثلاً شما مي‎توانيد فريم بعد و قبل از فريم جاري را در پس ‏زمينه نيز مشاهده كنيد كه مسير حركت شئ را نشان مي‏دهد. براي راهنمايي كاربران و به منظور جلوگيري از گمراه شدن آنان هنگام چرخاندن شئ در فضا، يك قطب نماي كروي كه در راستاي سه محور طبيعي مي‎چرخد، تعبيه شده است. وقتي شما حجمي را در فضا مي‏چرخانيد تغييرات آن درچهار بعد مجزا مشاهده مي‎شود. همچنين «بخش چهارگانه» براي تركيب اجزاء در ويرايشگر Trax رابط maya براي ويرايش متحرك ‏سازي «غيرخطي» به كار مي‎رود. تركيبات اضافه شده به Trax‌شامل تاب دار كردن زمان و ساده كنندة فعال و انفعالات. درميان كليپ‎ ها و حالات مي‏باشد. تنظيم شخصيت‎ها براي متحرك‏سازي در maya ساده‏تر گشته است. يك تغيير فرم دهندة جديد مي‏تواند به خلق انيميشن ثانويه كمك بكند. مثلاً هنگام لرزش و حركت عضلات يا حركت كردن موها! هنگامي كه شما از اسكلت‏بندي‎ها براي متحرك‏سازي استفاده مي‎كنيد يك ترتيب ساده اما كارآمد براي سويچ كردن از حركت قبلي به حركت بعدي به كمك شما مي‏آيد. اين تركيب هنگامي كه شما با حالات مختلفي سروكار داريد و در جايي كه از يك حل‏ كننده(Solver) در يك نقطه از انيميشن استفاده مي‏كنيد كه براي اشياء ديگر مضراست، مفيد واقع مي‎شود و آزادي عمل بيشتري به شما مي‏دهد. در همان زمان، قسمت چهارگانه كاري براي IK وFK به منظور كاهش نارسايي‎ها در اتصالات زنجيرة IK به كار مي‏رود.



رنگ آميزي :‌

رنگ ‏آميزي يكي از مواردي است كه باعث مي‎شود اين نرم ‏افزار، نهايت جاذبة خود را نشان دهد.

تكنولوژي‎هاي رنگ‏ آميزي همانند Paint Effecte و Artisan به خوبي در نرم‏افزار مايا تعبيه شده‏اند. Maya به تكنولوژي رنگ‏آميزي پيشرفته مجهزشده است. مجموعه‎اي ابزار Artisan پيش ازاين بطور كامل براي maya طراحي شده بود و سطح تفكيك فرعي را نيز پشتيباني مي‎كند كه ابزارهاي سازگار با تمام اشكال هندسي را فراهم مي‎آورد. مجموعه ابزار Artisan‌توانايي‎هاي بسيار جديدي را فراهم ساخته‏است. شما مي‏توانيد سطوح را حجار كنيد و انتخاب‎هايتان را رنگ‏آميزي كنيد، روي سطوح را با روكش مورد نظر بپوشانيد. صفحات (شامل بارگذاري گروهي،‌ بارگذاري همراه با حركات آهسته، وبارگذاري‎هاي بدن فرم) را تغيير دهيد و غيره ...

روي هم رفته آزمايش انجام شده روي Artisan نشان داد كه اين نرم ‎‏افزار بسيار نرم و روان عمل مي‏كند و باعث پربار شده كار مي‏گردد. يكي از نكات بارز تكنولوژي Artisan اين است كه مي‎توان بافت‎ها را بدون هيچ وابستگي به نرم‏ افزار كاربردي ديگري رنگ‏آميزي كرد. اين عمل، ضرورت فرستادن مدل‎ها به نرم‏ افزارهاي ديگر را منتفي مي‎كند و باعث بهبود جريان كاري در طول پروژه maya مي‏گردد.

A/w ابزار بافت‏هاي قديمي را با جلوه‎ هاي رنگي جديد تركيب نموده ‏است. نتبجة اين پيوند بوجودآمدن ابزار رنگ‏آميزي سه بعدي بسيار گيرا و مؤثر است. شما مي‏توانيد يكي از قلم موهاي Artisan را انتخاب كنيد ( كه اجازه مي‏دهد يك عكس را پروفيل قلم‏موي مخصوص خود را انتخاب كند) يا قلم ‏موهاي رنگ‏آميزي همراه با جلوه ‏هاي ويژه را انتخاب كنيد.شما با ابزار رنگ‏آميزي سه بعدي مي‏توانيد نقشة بافت‎هاي دقيق و پيشرفت ه‏اي با همان مجموعه ابزارهاي رنگ‏آميزي در maya را به وجود آوريد. اين نقشه ‏ها شامل نقشه‏ هاي رنگي و اكثر بافت‎هاي استاندارد شامل شفافيت، برآمدگي، آينه‏اي، انعكاسي و غيره مي‏شود. شما همچنين مي‎توانيد نقشه ‏ها و طرح‎ها را در يك نرم ‏افزار ديگر ويرايش كنيد. زيرا طرح‎ها به عنوان يك فايل تصويري ذخيره شده ‎اند. رابط رنگ‏آميزي سه بعدي به خودي خود بسيار جالب و كاربرپسندانه است.



رندرسازي

موتور رندرسازي در نگارش‎هاي قبلي maya بسيار بدكار مي‏كرد بنابراين A/w پس ازآگاهي از اين امر قدم‏ هاي اساسي براي بهبود اين كار برداشت. در maya، A/w گزارشي از محصولات و مشكلات فيلترسازي نرم ‏افزار را تهيه كرد. در نگارش جديد اندازة فيلترها در حالت كلي براي نشان دادن سطوح برجسته و دندانه‎ دار بخصوص در زاوياي ديد نزديك، بهبود بخشيده شده است و همچنين سرعت استفاده از حافظه در آنها بهينه شده است.

علاوه براين در موتور رندرسازي اين نرم‏افزار جهت تسهيل رندرهاي پيچيده و مشكل، مجهز به كنترلِ رندر «چند گذري» شده است. هنگام افزايش تنظيم رندرِ لايه‎ ها در صحنة نمايش شما مي‎توانيد نسخه‏ هاي متعددي از رندر انيميشن را انتخاب نماييد كه شامل رنگ، سايه، افشاندن و آينه‏اي شدن مي‎باشد. موتور ترسيم اشعه, داراي تركيبات و جلوه ‏هاي جديدي است مثل : 1- انحراف تصادفي ( عبور نور از سطح دوم يك شئ شفاف) 2- نيم‎سايه (مكان‎هاي روشن‏تر در مركز سايه‏هاي اجسام شفاف) 3- ژرفاي نيمه شفاف –4- جذب نور. 5- ضخامت سطح و زبري ژرفا (براي كاهش/ جايگزيني اتحاد اشياء ساخته شده در رندر حجم‎هاي همراه با نويز) 6- مواد حجم ساز همراه 7- انعكاس اشعه ( كه توانايي ساخت جلوه‏هاي ويژه‎اي مثل بازتاب نور درمه را دارد). بطور خلاصه و مفيد شما مي‏توانيد بطور انتخابي خواص آينه‏اي و پخش سايه براساس نور و جذب نور روي يك سطح را كنترل كنيد.

معماري گره‎وار maya براي رندرسازي از طريق بهينه‏سازي Hypershade اعمال شده است. رابط Hypershade براي بعضي از كاربران دوست داشتني و براي برخي ديگر تنفرانگيز است!‌ اين بستگي دارد كه باچه هنرمندي دراين باره صحبت كنيد. رويايي‎ترين تغيير در Hypershade نمايش از هم جدا اجسام است ه به شما اجازه مي‏دهد به جزئيات گرة بافت، در يك محيط كاري جداگانه دسترسي داشته باشيد بدون اينكه زاويه ديد خود را تغيير دهيد.

رابطTab مي‎تواند براي پروژه‎هاي ويژه با حالت سفارشي درآيد كه اجازة دسترسي آسان به مواد و بافت‎هايي كه ساخته مي‏شوند را ميسر مي‏سازد. A/w كتابخانة وسيعي از سايه‎سازها را فراهم كرده است كه به شما كمك مي‎كند كه كارتان را راحتتر شروع كنيد.



پيكربندي :

جالب است كه بدانيد maya عاري از خطا نمي‏باشد. در ابتدا ليست پيكربندي‎ها كوتاه است،‌ به عنوان مثال ليست كارت‎هاي گرافيكي پشتيباني شده و حتي در ميان آنهايي هم كه پشتيباني مي‎شوند محدوديت‎هاي لاينحلي به چشم مي‎خورد. در ضمن كار محدوديت‎هاي زيادي پيش مي‎آيد كه بايد مرتباً اصلاح و Debug شوند. عمدتاً يادآوري‏هاي maya در اين زمينه ثمربخش بوده‎‏است. من براي افزايش اعتبار شركت A/w تقريباً تمام نكات را درآن يادآوري كرده‏ام. بنابراين،‌ اين‏ها مسائل مداوم و كوچكي هستند كه مي‎توانند باعث وقفه در يك كار خيلي آسان شوند.

آموزش :‌

نرم‏افزار maya بار يك آموزش سنگين را تحمل كرده است. اين آموزش باعث پرفروش شدن اين محصول بين خريداراني كه از نرم‏افزارهاي سه بعدي ديگري استفاده مي‏كنند شده است. A/w يك سري از خودآزموزهاي سريع را در بستة نرم‏افزاري maya قرارداده است. آنها پروژه‎هاي سخت و گيج‏كننده‏اي به نظر نمي‏رسند و به خوبي نوشته شده‏اند و يك تفكر كلي در يك مد مستقيم را ارائه مي‎كنند و شايد خيلي جالب نباشد ولي آموزش سخت و وقت‏گير maya را آسان و سريع ساخته‏اند. شايان ذكر است كه شايد اين زيباترين نسخة maya همراه با مستندات و CD درس‎ها و تمرينات با فرمت PDF عرضه مي‏گردد. همچنين مستندات چاپ شده به سهولت در هرزماني قابل استفاده خواهد بود. شما مي‎توانيد ويرايش‎هايي با فرمت PDF را به راحتي جستجو كنيد. همچنين راهنماي خيلي حساسي در داخل خود نرم‏افزار تعبيه شده است.

نتيجه گيري :

Maya يكي از بزرگترين محصولات شركت نرم‏افزاري A/w است. نه فقط به ‎خاطر تركيبات و ظواهر جديد بلكه به ‏خاطر تصحيح آن و توانگري تركيبات حاضرآن. تا هنگامي‎كه تركيبات و تعميماتي كه هنرمندان درخواست كرده ‏اند بر روي نرم افزار انجام گيرد، maya بهينه ‏سازي و آزمايش خواهد شد.

نتيجة نهايي يك نرم‏افزار سه بعدي اين است كه تمامي احتياجات پويانمايان و سازندگان فيلم را برآورده كند. حرفي در اين نيست كه maya پاسخي براي تمامي آنهاست

برگرفته از مجله پیلبان

[ وضعيت كاربر: ]

تشکر کردن از پست  پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول 
تشکرها از این پست:


نمایش پستها:                 مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
پاسخ دادن به این موضوع
 

صفحه 1 از 1

تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
 Related Topics 


 information 

 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید


Copyright 2004-2024. All rights reserved.
© by Aftabgardan Cultural Center : Aftab.cc